Kasutatud auto ost nõuab hoolikat ettevalmistust ja põhjalikku kontrolli.
Kasutatud auto, nagu iga muu kasutuses olnud asja puhul ei või teada, kui hoolitsevalt sellega on ümber käidud. Saab ainult üksikasjalikult kontrollida auto praegust seisukorda ja müüja tausta ning koostada selgesõnalise ostu-müügilepingu, mis aitab tulevikus probleeme vältida.
Üldiselt kehtib kasutatud auto ostmisel kuldreegel: kui miski paistab liiga hea, et olla tõsi, polegi see tavaliselt tõsi. Liiga madal hind, väga väike läbisõit või defektide täielik puudumine annavad mõista, et ilmtingimata on vaja erilist tähelepanu pöörata auto ajaloole ja seisukorrale.
Kontrolli auto tausta
Kasutatud autot ostes on väga oluline kontrollida selle tausta. Alustada võib internetist: näiteks kui auto on juba Eestis ringi sõitnud, saab selle kohta infot VIN-koodi ja registreerimismärgi järgi Transpordiameti kodulehelt sõiduki taustakontrolli jaotisest ning teha liikluskahjude kontrolli päringut Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel.
Kui auto on toodud välismaalt, tasub võimaluse korral tutvuda selle ostudokumentidega ja välisriigi registreerimistunnistusega. Abiks võivad olla ka Google’i otsing VIN-koodi järgi, päring teenindus- ja remondiajaloo kohta autotootja esindusest ning päring selle riigi maanteeregistrist, kus auto varem asus.
Loe foorumeid ja leia automargi tüüpilised probleemid
Kõige usaldusväärsem moodus kasutatud auto praegust tehnilist seisukorda välja selgitada on lasta seda põhjalikult kontrollida autotootja esinduses. Tõenäoliselt räägitakse seal ka valitud mudeli tüüpilistest probleemidest, lisaks saab kohe teada tuvastatud puuduste kõrvaldamiseks tehtavate kulutuste suuruse.
Teine võimalus on kontrollida auto tehnilist seisukorda: see on lihtsam, kiirem ja odavam variant, kuid ei pruugi olla nii üksikasjalik kui ülevaatus autotootja esinduses. Proovisõitu võiks kindlasti teha suhteliselt pikal distantsil.
Kontrolli müüja tausta
Kasutatud auto ost võib olla riskantne üritus, seega on vaja kindlasti kontrollida müüja tausta. Tähtis on veenduda, et kui hiljem tekib probleeme, on müüja valmis ja suuteline need lahendama.
Uuri, kas autot müüb juriidiline või eraisik
Juriidilise isiku kohta leiab teavet e-Krediidiinfo veebisaidilt ja äriregistrist, samuti otsingumootoreid kasutades. Kindlasti tasub kontrollida infot ka ettevõtte omanike kohta.
Eraisiku kohta peaks otsima andmeid otsingumootoritest, foorumitest ja sotsvõrgustikest, samuti igasugustest registritest.
Autot müüva isiku väljaselgitamine on vajalik kohe alguses. Hiljem, kui tehing on juba dokumentide vormistamise etapis, tuleks kindlasti üle kontrollida, kas lepingu teine pool on ikka sama isik, keda oli algselt näidatud müüjana ja kelle kohta infot sai otsitud.
Kasutatud auto ost garantiiga
Kui on plaan ainult mõne aasta vanune auto soetada, võib sellele veel tehasegarantii kehtida. See tuleks kindlasti välja uurida – sellisel juhul peab autol olema kõigi reeglite järgi täidetud hooldusraamat ja elektrooniline hooldusajalugu autotootja esinduse andmebaasis. Kui neid pole, on müüja väited kehtiva tehasegarantii kohta kahtlased.
Mõned kasutatud autode müüjad pakuvad oma garantiid, kuid ka sel juhul peab olema ettevaatlik ja välja selgitama, mida see garantii sisaldab. Tavaliselt ei ole automüüjate garantii võrreldav tehasegarantiiga. Reeglina annavad müüjad garantii mootorile ja käigukastile, kuid nad ei kiirusta seda laiendama hõlpsasti kuluvale ja purunevale vedrustusele.
Tegelikult ei ole kasutatud auto müüjal kohustust garantiid anda, aga kui ta seda teeb, on see hea märk. Kui müüja annab vabatahtlikult garantii, tuleks kindlasti välja uurida, mis tingimustel see kehtib ja kes on kohustatud garantiiremonti tegema.
Hilisemad pretensioonid: kõik sõltub lepingust
Kasutatud auto ostmisel on väga oluline, et ostu-müügilepingus oleks kirjas võimalikult palju üksikasju. Siin on toodud näiteks lepingu kõige tähtsamad punktid:
– auto ostja ja müüja andmed (nimi, ID- või registrikood, elukoht, kontaktandmed);
– osalemine liiklusõnnetuses;
– auto läbisõit;
– olulisemate detailide vahetus (mootor, käigukast);
– olemas olnud ja lisatud täiendused;
– garantiitingimused.
Lepingusse tuleks kirja panna võimalikult palju infot, et pretensioonide korral oleks võimalik lepingu alusel nõuda kahju hüvitamist või auto tagastada.