Mida tähendavad seadmete paneelil olevad näidikud? Millised nendest on kõige tähtsamad?
Kaasaegsete sõidukite (igal juhul mõnede) armatuurlauad meenutavad lennukikabiine. Siin on igat tüüpi mõõteseadmed, ümberlülitid ja muud elemendid, mis teavitavad juhti sõiduki seisukorrast ja tagavad igati mugava juhtimise. Mida nimelt tähistavad ülalloetletud mõõteseadmed ja milliseid nendest ei tohiks eirata mitte mingite asjaolude korral?
Infonäidikud
Tavapäraselt on need rohelised, sinised või kollased. Teavitavad sõiduki teatud osa talitusest, näiteks laternate sisselülitamisest (kaugtuled, gabariitlaternad, udulaternad või suunatuled).
Sellesse kategooriasse kuuluvad ka seadmed, mis teavitavad erinevat tüüpi liikumisrežiimide aktiveerimisest, samuti sõiduki juhtimist toetavatest süsteemidest (veojõukontrollisüsteem, kiirushoidik, püsivuskontroll ja muu).
Hoiatavad näidikud
Need näidukud on oranži värvi. Nende eesmärk – köita teie tähelepanu sõiduki teatud elemendi vastu, mille seisund kaldub kõrvale sellele kehtestatud standarditest.
Näiteks:
- avatud ukse signalisaator
- madala kütusetaseme näidik
- turvapatjade süsteemis olevate probleemide näidik
Avariiolukorra näidik
Tavaliselt on need punast värvi, mis on loogiliselt seotud ohu või “stop” hoiatusega. Seda tüüpi näidik on signaaliks, et vististi on juhtunud tõsine rike.
Näiteks:
- aku madala laetuse näidik
- jahutusvedeliku temperatuuri näidik
- mootoriõli taseme näidik
Millised näidikutest on kõige tähtsamad?
Kui paradoksaalne see ka poleks, on tähtsad kõik. Põhjus on imelihtne: iga sõiduk on üks omavahel ühenduses olev süsteem. Üks väiksem rike võib saada terve rea haledate tagajärgede alguseks.
Teatud oludes võib iga näidik, olgu see siis avarii-, hoiatus- või infonäidik, anda märku sõidukisüsteemide kõrvalekaldumisest normist, mis võivad otseselt või kaudselt mõjuda edasise juhtimise ohutusele.
Näide: rehvides oleva madala rõhu teate eriamine võib mõjutada sõiduki rataste naket teepinnaga, tulevikus aga tingida rehvide pöördumatu vigastumise.
Millised näidikud osutavad sellele, et edasine liikumine on võimatu?
Nagu eelnevalt juba märgitud, on tähtsad kõik näidikud, kuid nendest mõnede ilmumine sõiduki armatuurlaual tähendab praktiliselt alati, et liikumine tuleb lõpetada. Ja mis kõige huvitavam, nendeks pole mitte ainult avariinäidikud (punased), vaid ka hoiatavad. Mistõttu on edasine juhtimine praktiliselt võimatu, kui sütib kasvõi üks järgmistest näidikutest:
- aku madal laetus
- jahutusvedeliku temperatuur
- mootoriõli tase
- näidik “kontrollida mootorit” (antud juhul on see mitmetähenduslik näitaja, näidiku süttimine võib tähistada mitteolulise vea teket, mis eriti edasist juhtimist ei mõjuta)
- käsipidur
- roolivõimendi süsteem
Millised näidikud osutavad sellele, et sõiduki juhtimine on võimalik vaid teatud tingimustel?
Näidikute süttimine ei pruugi alati tähendada, et peame liikumise viivitamatult lõpetama. Paljudel juhtudel võime jätkata sõitu mõne aja vältel, kuid esimesel võimalusel tuleb peatuda, kõrvaldamaks konkreetne vigastus/takistus. Näiteks juhul, kui sütib:
- paagis oleva reservkütuse näidik
- tagaklaasi soojendusnäidik
- küttepaagi täitekaela kaane luku näidik
Ja veel üks stsenaarium: näidiku rike
Ja viimane, kuid samatähtis: kohane oleks meenutada ka näidikute enda töö riketest, mis peaks samuti hõivama teie tähelepanu, kuna info puudumine nende vigastuste tõttu võib lõppeda sellega, et osutame teatud probleemile ebapiisavat tähelepanu.